Succesvolle corporate website

|
Geschreven door Kim de Vaal
corporate website

Het hebben van een website is niet genoeg. Overtuig bezoekers, zorg voor nieuwe klanten en bekendheid. Dat zijn enkele punten die u wilt bereiken met uw website. Belangrijke contactgegevens en een professioneel uiterlijk horen daar uiteraard bij. Waarmee kun je onderscheidend de markt op, zodat je de gewenste doelstellingen waarmaakt?

Bepaal de bedrijfsdoelstelling

Moet de website leads genereren, producten verkopen, aanmeldingen verzorgen of is zichtbaar worden het belangrijkste doel. De doelstelling bepaalt de noodzakelijke stappen met betrekking op websitedesign, ontwikkeling en online marketing.

Wie bent u als bedrijf?

Bezoekers krijgen een beter gevoel als zij echte mensen zien. Een goed voorbeeld van een bedrijf die hierin sterk is, is Coolblue. U ziet met wie je praat. Misschien denkt je nu, dit gaat niet op voor mijn bedrijf? Denk dan eens aan de momenten waarbij je netwerkt. Het terug zien van dezelfde gezichten op netwerkbijeenkomsten bouwt vertrouwen op en daardoor volgt een positief gevoel. Laat daarom zeker zien wie jij en je medewerkers zijn. Toon daarom echte gezichten op de website en sociale mediakanalen. Huur eens een fotograaf in om professionele foto's te maken. Mocht dit budgettair niet mogelijk zijn, maak dan zelf foto's. Dit zal minder professioneel overkomen, maar het is altijd beter dan een bedrijf zonder gezicht.

Deel kennis

Het vermelden dat je de beste bent in het vakgebied kunt je vergelijken met het zoeken van een speld in een hooiberg. Hoe maakt je duidelijk dat jij de expert bent die (potentiële) klanten zoeken? Betere reclame bestaat er eigenlijk niet, maar toon afgeronde projecten. Zo ziet men bedrijfswerkzaamheden in de praktijk. Geef referenties naar deze projecten. Daarnaast kun je gebruik maken van testimonials. In een testimonial vertellen klanten wat zij vinden van het bedrijf. Dit werkt alleen wanneer er een foto en naam toegevoegd is.

Ook het bijhouden van een blog werkt positief. Hierin toont je, jou expertise en kun je veel terugkomende vragen behandelen. Hier haken wij graag op in: 'Mochten jullie nog een vraag hebben aan ons, stel ze gerust en wie weet behandelen wij deze in onze volgende blog.'

Gebruiksvriendelijkheid

Een heldere navigatie zorgt dat gebruikers door de website kunnen bladeren zonder verdwaalt te raken. Mocht een bezoeker verdwalen in de informatie dan klikken ze de website weg. Laat bezoekers niet zoeken en laat ze niet vaker dan 3 keer klikken om bij de gewenste informatie te komen. Een flowchart (website indeling) is hierbij een belangrijk startpunt.

Als we dan makkelijk bij de gewenste pagina zijn. Is het belangrijk dat de pagina duidelijke informatie geeft. Misleid een gebruiker daarom niet. Help de gebruiker en maak gebruik van een call-to-action. Alleen tekst als content spreekt niet. Visueel beeld versterkt uw expertise.

Voeg interactie toe

Geef de mogelijkheid tot het delen op sociale mediakanalen. Maak gebruik van een simpel contactformulieren. Voeg eventueel video's en slideshows toe.

Creëer diverse call-to-actions. Elke pagina zegt iets anders wat resulteert in een andere actie van de gebruiker. Om dit duidelijker te maken beginnen we bij de over ons pagina. Plaats op deze pagina een button met een vraag als: Meer weten wat wij doen? De gebruiker klikt hierop en komt bij een duidelijk overzicht met de werkzaamheden. De dienst die interesse oproept klikken we aan. Op deze pagina geeft u een call-to-action waarin de bezoeker contact op kan nemen. Onthoud wel, less-is-more. Één call-to-action button per pagina is genoeg. Zoals we hiervoor al schreven een bezoeker moet niet verdwalen.

Mobielvriendelijk

Hier blijven wij van reclamebureau lv design op terugkomen. Waarom? We zien helaas ook in 2016 nog desktopwebsites op onze mobiel verschijnen. Een website moet zichtbaar zijn op een mobiel, computerscherm en tablet. Zorg daarnaast dat uw website zichtbaar is in de belangrijkste browsers als Mozilla Firefox, Chrome en Safari.

De corporate website is succesvol als

  • Het beschikt over heldere content en gekozen is voor een heldere navigatie.
  • De corporate website uw bedrijfsverhaal verteld. Wie bent je en waar ligt je expertise?
  • Er juist gebruik gemaakt is van interactiemogelijkheden. Help (potentiële) klanten bij keuzes die zij maken.

Kort samenvattend: onderscheid jouw bedrijf door een professionele heldere website.