Wanneer gebruik je welk afbeeldingsformaat?

|
Geschreven door Kim de Vaal
Afbeeldingsformaat

Niet voor niets bestaan de verschillende afbeeldingsformaten JPEG, PNG, GIF, TIFF en BMP. Wil je precies weten welk formaat je gebruikt op het web, voor print, sociale platforms of jouw logo? Lees dit artikel verder en we leggen je alles uit!

Door recente ontwikkelingen ontstaan er steeds meer nieuwe formaten. Zo is SVG nu nog in opkomst. Vandaar dat wij deze niet in dit artikel gaan toelichten, maar we bespreken de belangrijkste drie: JPEG, PNG en GIF.

 
GIF

GIF-afbeeldingen ontstonden eind 1980 en is daarmee ook de oudste van de drie. Het bestandstype dankt zijn kracht aan het feit dat er geen kwaliteitsverlies optreedt bij het herhaaldelijk opslaan. Ook kun je een afbeelding transparantie meegeven.

Toch heeft de GIF een nadeel. Het bestandstype ondersteund maar 256 kleuren. Voor een basis afbeelding als een logo of simpel tekening kun je uitstekend de GIF gebruiken, maar wil je meer kleur, zoals in een gedetailleerde foto kies dan een ander type. Gebruik je toch een GIF dan verlies je belangrijke kleurinformatie.

Naast een kleine bestandsgrootte heeft de GIF een groot pluspunt. In tegenstelling tot de andere formaten speelt GIF animaties af. Mocht je, je focussen op animatie of kleine videoclips dan is de afbeeldingskwaliteit in veel gevallen minder belangrijk. Kies dan voor een GIF. Deze kun je direct laten afspelen, ook in een mobiele browser!

In het kort gebruik je een GIF voor: logo’s, eenvoudige afbeeldingen, animaties en videoclips waarbij de beeldkwaliteit niet een hoge prioriteit heeft.
Vermijd het voor: opslaan van foto’s of afbeeldingen met een groot kleurenpalet.

 
JPG

JPG is de standaard voor fotografie. Meestal bieden camera’s dit als standaardformaat aan. Waarom nou net JPG? Dit is te danken aan het in feit dat JPG een bijna onbeperkt kleurenpalet heeft. Het formaat bevat compressie-algoritmes waardoor dit een kleinere bestandsgrootte produceert dan een GIF.
Hoe dit kan zal je denken? JPG maakt gebruik van compressie die de kwaliteit van het beeld afbreekt. Dit klinkt erger dan het is. In de meeste gevallen merk je hier namelijk niks van.

Toch heeft de JPG een zwak punt. Mocht je een gebruikmaken van een tekst of eenvoudige lijnafbeelding dan ontstaat er een anti-aliasing(vaagheid) wanneer je het bestand opslaat. In zo’n geval raden wij daarom ook een ander bestandsformaat aan.

Gebruik het JPG-formaat voor: foto’s en afbeeldingen met een groot kleurenpallet.
Vermijd het voor: lijntekeningen, logo’s en afbeeldingen waarbij transparantie nodig is.

 
PNG

De jongste van de 3 bestaat uit twee varianten: PNG-8 en PNG-24. PNG-8 kunnen we de moderne versie van GIF noemen. Het formaat en kleurenpalet komt sterk overeen met een GIF, maar PNG-8 resulteert in een kleiner bestand dan een GIF. Een groot voordeel als je werkt met veel foto’s.

PNG-24 is een bestand waarbij het kleurenpalet net zo breed is al dat er beschikbaar is in een JPEG-formaat. Het kwaliteitsverlies dat in een JPEG-bestand na het opslaan verloren gaat voorkomt het PNG-24-formaat. Dit zorgt echter wel voor een groter bestand dan JPEG.

Toch kun je PNG ook goed op het web gebruiken. Het voordeel van PNG is namelijk de verbeterde transparantie in tegenstelling tot een GIF-bestand. Mocht je transparantie en een optimale beeldkwaliteit nodig hebben dan kies je waarschijnlijk PNG-24. In andere gevallen gebruik je meestal JPEG.

PNG-8 gebruik je in dezelfde gevallen als GIF. Mocht je transparantie gebruiken dan licht de voorkeur bij PNG in plaats van GIF. Voor tekst afbeeldingen is dit bestandsformaat beter geschikt dan GIF.
Gebruik PNG-8 niet als je een animatie nodig hebt of een kleine bestandsgrootte.

PNG-24 gebruik je bij hoge resolutie afbeeldingen waarbij transparantie nodig is.
Vermijd PNG-24 zo veel mogelijk voor foto’s op het web. Zo bevorder je de laadtijd van je website.

 
TIFF en BMP

Deze zijn hierboven niet behandeld. Beide formaten gebruiken we bij printwerk. Je gebruikt deze formaten bij hoge resolutie afbeeldingen. BMP heeft als nadeel dat deze alleen geschikt is voor Windows. Daarom geven wij de voorkeur aan TIFF.

 

Welk bestandstype op jouw Social mediakanaal?

Twitter ondersteund JPG, PNG en GIF, maar een profielfoto mag maximaal 100KB zijn. Voor een tweetafbeelding gebruik je bij voorkeur PNG of JPG. Deze mogen niet groter dan 5 MB. Wil je een (animated) GIF? Dan is de toegestane grootte 3 MB.

Facebook werkt op JPG-bestanden, maar accepteert PNG wel. Gebruik PNG alleen voor een logo of een afbeelding die tekst bevat. Probeer afbeeldingen kleiner dan 100 KB te houden.

Google Plus accepteert JPG, PNG en GIF.

Instagram maakt gebruik van JPG en zij verkleinen de foto’s voor je.

Pinterest maakt gebruik van JPG-afbeeldingen.

 

Als je de verschillende bestandstypes vaker gebruikt dan zal je merken dat het automatisch gaat. Mocht je er toch niet uitkomen dan staan wij voor je klaar.