Hoe jij 2017 kunt evalueren?

|
Geschreven door Reclamebureau lv design
Reflecteer 2017

 

Voordat jij kunt starten met het bepalen van doelen is het tijd om 2017 te evalueren. Wacht jij (nog) op de Business Planner? Ook dan kun je alvast aan de slag. Reflecteer op het afgelopen jaar. Wat heb je gedaan, wat waren de resultaten, wat kan er beter en hoe ga jij het in 2018 aanpakken? Start met de evaluatie van 2017 en bepaal doelen voor 2018!

Hoe kun je reflecteren?

Om je onderneming goed te analyseren is het belangrijk om eerlijk te zijn. Houdt altijd in gedachten dat je evalueert voor jezelf. Vier successen en bedenk waardoor dit goed lukte, maar zie ook misstappen en werk hierdoor aan verbeterpunten. Zo ontdek je jouw sterke kwaliteiten en vaardigheden en zie je waaraan je kan gaan werken.

Stel jezelf daarom vragen als: Waarvan heb ik het meest geleerd? Wat ging er mis en waarom? De antwoorden vormen een lijst met verbeterpunten die groeikansen biedt. Hiermee kun je nieuwe concrete doelen stellen en (ongebruikte) kwaliteiten benutten. De zelfkennis zorgt ervoor dat jij weet waarin je goed bent.

Start met evalueren

Formulier als eerste jouw focuspunten van 2017. Bedenk wat er goed ging en wat niet. Wat kun je beter doen en waarvan heb je het meest geleerd? Om deze vragen goed te beantwoorden begin je met het financieel inzicht.  

  • Is jouw financiële doel gehaald het afgelopen jaar?
  • Bestond jouw klantenbestand dit jaar voornamelijk uit vaste klanten of uit nieuwe klanten? Waardoor kwam dit?
  • Welke dienst/product bracht het meest op?
  • Zijn jouw prijzen nog realistisch?

Daarna bekijk je jouw marketingactiviteiten. Stel hiervoor vragen als:

  • Welke marketingactiviteiten heb je gedaan in 2017? Denk aan online en offline promotie.
  • Welke marketingactiviteiten werkte goed? En waarom?
  • Welke werkte totaal niet? En waarom?
  • Sluit af met de vraag. Wat heb je geleerd van jouw marketingactiviteiten?

Bekijk je imago

  • Wat straalt je uit als onderneming?
  • Bekijk alle marketinguitingen van het afgelopen jaar. Past dit bij de gewenste uitstraling of is er een make-over nodig?

Check je concurrentie

  • Wat zijn jouw top 3 concurrenten?
  • Wat stralen zij uit? Kun je daar wat van leren?
  • Hoe doen zij het in vergelijking met jouw onderneming?
  • Hoe is jouw service in vergelijking met die van concurrenten?

Om de resultaten samen te vatten hebben wij een formulier voor je opgesteld.

Download het hier en ontdek wat jou te doen staat voor 2018.

Reflecteer 2017