Infographic 

Begrijpend, creatief en informatief

infographic

Een infographic is een illustratie waarin een grote lap tekst visueel vormgegeven is. Door teksten en afbeeldingen, ofwel illustraties, te combineren ontstaat er een speels effect. Het opbreken van de tekst in kleinere onderdelen geeft de motivatie om een ingewikkeld verhaal begrijpelijk te maken. Ook geeft het de lezer de controle in het bepalen welke informatie relevant is. Een groot voordeel in deze tijd van informatie overload!


Een infographic laat door de combinatie van heldere illustraties en korte teksten de lezer overtuigen of informeren. En geef de belangrijkste speerpunten van een verhaal een podium. Gaan wij samen een overtuigende of informerende infographic realiseren?

 

Daag ons uit!

Infographic lvdesign

Hoe maak je een infographic?

 

  1. Doelgroep

    In iedere reclame-uiting komt de doelgroep terug. Dit doe je ook voordat je begint aan een infographic. Stel de vraag: wie wil je bereiken?

    Bedenk, wie is de klant, welke taal spreken ze en waar zijn zij te vinden? Bekijk daarnaast hoe je de infographic aan de doelgroep gaat geven. Is dit via social media of via een download op de website? Dit zijn belangrijke vragen om de toon, afmeting en het kleurgebruik te bepalen.

    Bevindt de doelgroep zich voornamelijk op Instagram? Dan gebruik je een vierkant formaat, wil je het liever geprint hebben in een magazine? Dan is een A4 formaat perfect. Daarnaast wil je weten of je publiek datavisualisaties verwacht of meer van eenvoudige en to-the-point informatie is. Een tip, kijk op internet naar infographics die je aanspreken en ontdek wat de meeste betrokkenheid oplevert.

  2. Het doel

    Wat wil je bereiken en duidelijk maken met de infographic? Je kunt informeren, de lezer iets laten doen, entertainen, maar ook resultaten zichtbaar maken. Onze infographic is educatief. Het helpt je in eenvoudige stappen een infographic maken. Laat je het ons weten of dit gelukt is?

    Met een infographic richt je, je op één hoofdpunt. Kies geen onderwerp dat te breed of te vaag is. Hoe specifieker het onderwerk, hoe meer waarde en diepgang het biedt.

    Heb je het doel duidelijk voor ogen?

  3. Verzamel data en informatie

    Yes! Je weet het doel en waar het over gaat. Het is tijd om data en informatie te verzamelen om de infographic mee te vullen.

    Als de infographic bij een tekst hoort, dan vat je de tekst kort en bondig samen. Gaat het om een infographic die op zichzelf staat? Toon relevante statistieke uit bronnen en verzamel tekstuele informatie en datasheets. Je licht de cijfers en de conclusie van het onderzoek in een visuele weergave toe.

    Gebruik je externe bronnen? In de footer van je infographic is er ruimte om broninformatie toe te voegen.

  4. Visueel

    Kies ontwerpelementen uit. Het visuele aspect maakt of breekt een infographic. Kies een rustige basis, maar laat informatie uitblinken. De opmaak mag niet afleiden van de overgebrachte informatie. Zorg dat het geheel aansluit bij de huisstijl. Kies voor een gelijk kleurgebruik, dezelfde lettertype en een consequente uitlijning.

    Wees niet bang voor witruimte. Het bewaart de rust en brengt de boodschap beter over. Tot slot laat je overbodige tekst en illustraties achterwege. Je biedt alleen waardevolle informatie.

  5. Schets

    De inhoud lijkt op een overzicht van tekst met alinea’s en afbeeldingen. Ieder stukje heeft een duidelijke kop die makkelijk en snel leesbaar is. Begin met een snelle schets als in een wireframe. Ga schuiven en plaatst de verschillende elementen in de ruimte.

    Tip geef je infographic een duidelijke, bondige titel. Mensen willen direct zien wat ze kunnen lezen.

  6. Neem de tijd

    Een infographic is kostbarder dan een stuk tekst. De juiste afbeeldingen en illustraties moeten gemaakt worden. En laat andere de content nakijken. Let op de volgende vragen:
  • Zijn alle taalfouten eruit?
  • Is de volgorde logisch?
  • Is er niets versprongen door bijvoorbeeld de ingevoegde illustraties?
  • Is de boodschap voor iedereen duidelijk?
  • Vormt het een compleet beeld?

 

En nu? 
Uitblinken!

Het is af! Breng de infographic in beeld. Deel het op sociale media, eventueel als sneak preview. Probeer de doelgroep op verschillende manieren te bereiken.

Waarom zou jij niet uitblinken?

Zet de eerste stap

Stuur een email of bel