Hoor wie klopt daar? Het heerlijke avondje is gekomen. Hopelijk gaat de Sint ons huisje niet voorbij. Lees hier 3 marketinglessen die jij leert van Sinterklaas:
1. Vriendschappelijk klantencontact
Sinterklaas moedigt aan om te schrijven door middel van brieven, verlanglijstjes en tekeningen. Hij gebruikt communicatiemiddelen die voor zijn doelgroep begrijpelijk zijn.
Met heldere en eenvoudige communicatie bereik je verschillende doelgroepen. In zijn communicatie brengt hij altijd blijdschap en positiviteit. Het vergroot de geloofwaardigheid en verstrekt relaties.
2. Laat je klant nooit vallen
Ieder jaar zijn er grote problemen. Zo zonk de stoomboot. ‘s Nachts stormt het vaak. Ook dit jaar was het afwachten of het goed kwam. Gelukkig is het boek weer uit de kluis.
Sinterklaas laat de kinderen nooit in de steek. Kinderen mogen erop rekenen dat hij ieder jaar schoenen vult. En op pakjesavond staat hij er met een zak vol cadeaus.
Kijk eens naar je eigen bedrijf. Voldoe jij aan de verwachtingen van je klant? Niet alleen kinderen hebben verwachtingen, ook jouw klanten hebben die. Vraag je klanten naar de gevoelens die zij krijgen na het afnemen van een dienst of product. Leer van fouten en werk aan een vertrouwensband.
3. Hij verandert niet
Zijn rode mijter, zijn prachtige mantel en gouden staf geven hem een iconische uitstraling. Je herkent hem al van verre. Deze visuele kenmerken roepen nostalgische en positieve emoties op. Zijn identiteit is uniek en makkelijk herkenbaar. Dit helpt bij het opbouwen van merkherkenning.
Visuele elementen brengen een sterke emotionele verbinding tussen jou en de doelgroep. Ondanks de vele veranderingen in het straatbeeld blijft hij dezelfde persoon. Een visuele identiteit die past bij een verhaal verouderd niet snel en blijft relevant.
Marketingtechnisch kun je veel leren van tradities. Gebruik communicatie die jouw doelgroep prettig vindt. Het versterkt de connectie tussen jou en je klant. Ga op zoek naar jouw echte verhaal. Investeer tijd in het creëren van een uniek visueel gezicht dat past bij het verhaal. Zo realiseer je een tijdloze visuele identiteit die impact brengt.
Genoten van de pepernoten?
De Sint werkt nooit alleen. Ligt ergens jouw expertise niet? Schakel hulp in van een professional. Samen kom je verder. Wij geven je merk meer impact met een gedenkwaardige visuele uitstraling. Op zoek naar de visuele Piet? Neem contact op. Dag hoor.