Een beleidsdocument staat vol met waardevolle inhoud. De speerpunten wil je duidelijk maken aan collega's of bestuurders, maar hoe raak je de lezer? Visuele communicatie maakt de inhoud zichtbaar, herkenbaar en krachtig.
De combinatie van beeld en tekst maken van abstracte doelen iets tastbaar. Zo helpt een pictogram bij de onderscheiding van thema’s. En laat een visueel schema zien hoe alles samenkomt. Het geeft jouw boodschap vorm, trekt de aandacht en brengt het begrijpbaar over.
Visuele communicatie brengt structuur aan, laat verbanden zien en neemt de lezer mee. Of het nu gaat om een beleidsplan, strategische nota of jaarverslag: sterke visuals zorgen dat iedereen begrijpt wat er speelt.
Benieuwd hoe je visuele communicatie toevoegt aan jouw beleidsdocumenten en zo je speerpunten krachtiger maakt? Lees verder in de blog.
In 4 stappen brengt beeld duidelijkheid:
1. Wat ga je zeggen?
Met visuele communicatie ben je gedwongen om je speerpunten helder en beknopt te communiceren. Het geeft je focus op de belangrijkste informatie.

2. Je maakt één beeld
Je brengt structuur aan de anders lange teksten en verbindt losse punten met elkaar. Er ontstaat één kort overzicht.

3. Je trekt aandacht
Zeg nou zelf, waar kijk jij eerder naar? Een volgeschreven blad of een kleurrijke plaat? Dit doet visuele communicatie met jouw boodschap.

4. Beeld blijft beter hanger
Iedere dag zie, hoor en lees je enorm veel informatie. Je brein onthoudt beeld beter. Als informatie visueel gemaakt is, dan verwerken en onthouden jij en de lezer dit beter.

Denk je nu, ik wil mijn speerpunten ook verduidelijken, maar hoe voeg ik visuele communicatie toe aan mijn speerpunten?
Begin met het verzamelen van stiften en een vel papier.
Bedenk een metafoor en begin. Zo simpel kan het zijn!

Tijdens het maken van beleidsdocumenten voeg ik deze methoden vaker toe. Zo had ik laatst 4 speerpunten. Deze verduidelijkte ik met een metafoor: een dartbord en dartpijl. De pijl maakte ik zo lang als nodig was. Ik voegde verbindingstreetjes en cijfers toe. Zo is het in één oogopslag duidelijk hoeveel speerpunten er zijn. Voor extra duidelijkheid voeg je naast de titel een korte omschrijving toe.
Hoe voeg je visuele communicatie toe aan je beleidsdocumenten?
1. Schets je speerpunten
2. Digitaliseer je tekening
3. Voeg jouw huisstijlkleuren en lettertype toe.
En onthoud, er zijn eindeloze mogelijkheden aan metaforen. Er zijn geen regels in visuele communicatie. Beeld trekt de aandacht en vergroot de kennisoverdracht. Zo blijven jouw speerpunten beter hangen.

Met visuele communicatie geef je een boost aan jouw boodschap. Het helpt jou en de lezer de speerpunten begrijpen en onthouden.
Voor hulp bij visualisatie van je documenten? Vul het formulier in en wij helpen je bij het visueel maken van jouw boodschap!

