Hoe breng jij je verhaal onder de aandacht? Je ogen zien als eerste de dingen die afwijken. Visuele waarneming is niet voor niets een van de belangrijkste zintuigen die we gebruiken om informatie uit de omgeving op te nemen. Een kleine test, wat valt hieronder op:
1 1 1 1 1 1
1 1 1 1 1 1
1 1 1 1 0 1
1 1 1 1 1 1
1 1 1 1 1 1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
1
1
1
1
1
1
1
1
Was het de 0? Waarschijnlijk wel.
In onze ontwerpen
spelen we met contrast
Waarom? Dit laat de belangrijkste informatie opvallen en zorgt dat de (complexe) inhoud gemakkelijker te begrijpen is. Naast verschillende visuele vormen, zoals je hierboven zag, gebruiken we contrast in kleur, typografie en positie.
Met contrast laten we de inhoud van jouw verhaal opvallen. De visuele vormgeving zorgt ervoor dat het makkelijker te begrijpen is. Zo kan jij, met jouw verhaal informeren, overtuigen of inspireren.
Een combinatie van verschillende contrasten leidt de kijker door jouw verhaal, maar..
Pas op!
Overdrijf niet.
Pas contrast toe op een doordachte en consistente manier. Je wil geen visuele overbelasting en verwarring veroorzaken. Het doel is altijd om de kijker door de belangrijkste inhoud te leiden en een visueel hiërarchie te creëren. Zo breng je de boodschap makkelijk en snel over.
We geven je 5 tips hoe contrast de hiërarchie versterkt in je marketinguitingen
- Visuele hiërarchie
Belangrijke informatie benadruk je door gebruik te maken van een opvallende kleur of een groter lettertype, terwijl minder belangrijke elementen subtieler worden weergegeven.
- Titels en koppen
Door een groter lettertype, een vetgedrukte stijl of door een afwijkende kleur maak je informatie belangrijker. Het valt meer op en trekt de aandacht.
- Call-to-action (CTA):
Juist bij CTA-elementen gebruik je contrast om de gewenste actie te benadrukken. Gebruik een opvallende kleur, afwijkende vorm of een verrassende positie. Moedig de gebruiker aan om in actie te komen.
- Beeldgebruik
Door een afbeelding te gebruiken kun je de aandacht trekken. Daarna breng je de gewenste boodschap over.
- Witruimte
Versterk je contrast met lege ruimte. Door voldoende ruimte rond belangrijke elementen, laat je ze opvallen en krijgen ze meer aandacht.
Wil jij opvallen en slagen in het overbrengen van de boodschap?
Maak gebruik van de kansen die visuele vormgeving biedt. Stuur ons een berichtje. Samen gaan we jouw inspirerende en informatieve verhaal de overtuigingskracht geven die het nodig heeft.